Honden en ontwormingsmiddel voor paarden, géén goeie combinatie!

0
2953
Hond (Beagle) © DigiShots

Ga je binnenkort je paard(en) ontwormen? En heb je een hond? Kijk dan uit dat die niet per ongeluk iets van het bestrijdingsmiddel binnen krijgt! Carina Huybregts van eventingstal Stal Beekhoeve in het Nederlandse Rijsbergen schrok zich kapot toen haar hondje Pebbles ineens begon over te geven en verlamd raakte aan haar achterlijf.

Vergiftiging

‘Pebbles begon te schokken en te verkrampen, het was heel naar om te zien’, vertelt Carina. ‘We dachten aan een hersenbloeding of tia.’ Carina wikkelde het hondje in een deken en waarschuwde de dierenarts dat ze er aan kwamen. Die vermoedde meteen dat het om een vergiftiging ging. Maar… waarmee dan?

Wormenspuit

‘Ik had m’n vader nog gevraagd of die misschien in de weer was geweest met muizengif. En toen herinnerde ik me dat ik een pensionklant met wormenspuiten had zien lopen. Maar ik had helemaal niet de link met Pebbles gelegd; ik ontworm zelf ook de paarden waar zij bij is. Want ze volgt me overal! En hoeveel wormenspuiten zijn er hier wel niet doorheen gegaan, met Pebbles in de buurt?’

Eerste uren cruciaal

De hele avond en nacht wordt Pebbles, die meteen aan het infuus gelegd wordt, in de gaten gehouden. De eerste uren waren cruciaal; binnen een uur of vier zou er verbetering moeten optreden. Maandag om 11.00 uur leek haar slikreflex terug te zijn en kan de actieve kool toegediend worden. Langzaam vocht Pebbles zich er bovenop. Pas twee dagen later mocht ze pas weer naar huis. Nu is Pebbles weer bijna de oude. Het komt goed. Maar de schrik zit er goed in bij Carina.

Ook mest is nog giftig!

Achteraf is dit gebeurd, reconstrueert Carina: ‘Het paard is ontwormd en de eigenaresse geeft haar naderhand een wortel. Dat doe ik zelf ook altijd, of een appel, om de vieze smaak van het bestrijdingsmiddel weg te nemen. Er valt een stukje wortel op de grond en Pebbles heeft dat opgegeten.’ Ook de mest van de ontwormde paarden is nog twee dagen giftig voor honden!

Waarschuwing

Carina merkte dat veel paardeneigenaren – ook professionele paardenmensen – heel verbaasd reageren op de vergiftiging door het wormenmiddel. ‘Zeer waarschijnlijk staat op de bijsluiter wel vermeld dat het middel giftig is en dat je moet zorgen dat je het uit de buurt van dieren en kinderen houdt. Maar wie leest er nog een bijsluiter van een middel dat je honderden keren gebruikt hebt… ?!’, besluit Carina. ‘Gelukkig heeft Pebbles het overleefd. Ik hoop met dit verhaal meerdere mensen te informeren over de risico’s.’

Bron: Hoefslag

Foto: DigiShots

LAAT EEN REACTIE ACHTER